بهنود گشت راهنمای سفر به برلین : چی بخوریم، چی بخریم و کجا بریم؟ - بهنود گشت

اگر بریم برلین، سفر به این شهر چه شکلی خواهد بود و باید چه کارهایی رو انجام بدیم؟


راهنمای سفر به برلین در آلمان

چطور می‌شه رفت اروپا اما نرفت برلین! آخ برلین: پایتخت جذاب آلمان با اون غذاهای خوردنی، اون تاریخ عجیب و غریب و قصه‌های دراماتیک، فضای سبز و مهمونی‌های گرم و کنسرت‌های موسیقی‌ جذابش. کشف برلین اما بلدی می‌خواد- ما توی این مقاله بهنود گشت بهتون می‌گیم که چطور باید بار و بندیل‌تون رو ببندین و توی برلین خوش بگذرونین. این وسط یک سری پیشنهاد هم براتون آماده کردیم که کیف‌تون رو کوک می‌کنه!


چطور شهر برلین رو بشناسیم؟

  1. برلین کجاست و چطور شهریه؟
  2. بهترین غذای برلین چیه و کجا پیدا کنیم؟
  3. برای خرید کجا بریم؟
  4. بهترین جا برای وقت گذروندن در برلین کجاست؟

برلین کجاست و چطور شهریه؟

پایتخت کشور آلمان یکی از مهم‌ترین شهرهای جهانه که رویدادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراوان در طول تاریخ این شهر رخ داده. برلین یک شهر سرد و گرم چشیده است. جمعیت ۳.۷ میلیونی این شهر رو تبدیل به بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر اتحادیه اروپا می‌کنه.

اولین نشانه‌های تمدن مدرن در برلین به سال ۱۱۷۴ برمی‌گرده. پس می‌تونیم بگیم این شهر نزدیک به ۱۰ قرن تاریخ رو در خودش جای داده! اما سه نکته مهم در مورد برلین معاصر وجود داره که باید اون‌ها رو دونست:

  1. اولین جرقه‌های جنگ جهانی دوم با سوختن ساختمان رایشس‌تاگ زده شد
  2. این شهر بعد از جنگ به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد
  3. در ۲۰ سال اخیر برلین تبدیل به یک مرکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مدرن شده

اما چرا این نکات رو گفتیم؟‌ برای کشف واقعی برلین باید با فرهنگ این شهر هم آشنا شد. این شهر در یک قرن اخیر تحولات زیادی رو به خودش دیده. تحولاتی که باعث می‌شه یک شهر هویت و روح خودش رو از دست بده، اما برلین با قدرت رشد کرده و امروز تبدیل به یکی از شهرهایی شده که خیلی از تحولات مهم جهان از این شهر شروع می‌شه.

دما هوا در سفر به برلین

فصل بهار تابستان پاییز زمستان
دما ۵ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد ۴ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد -۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد

هزینه روزانه سفر به برلین

بودجه‌محور متوسط پر زرق و برق
روزانه ۴۰ یورو روزانه ۱۱۰ یورو روزانه ۳۰۰ یورو

کی بریم برلین؟

خوراکی فرانکفورتر در برلین

کی می‌دونه کِی باید کجا رفت- توی بهار که هوا معتدل و دلپذیره و یا توی زمستون که هم کریسمس داره و هم قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل و هزینه‌های رایج به مراتب به صرفه‌تره؟!

برای رزرو: بلیط هواپیما برلین رو از اینجا بخرید. برای رزرو هتل برلین هم از ما کمک بگیرید.

به هر حال برای هر کس یک چیز در اولویته- یکی سفرش رو به آب و هوای خاصی موکول می‌کنه، یکی دلش می‌خواد کمی به صرفه تر بره سفر، یکی اصلا می‌ره سفر تا از یک جشنواره دیدن کنه. از ما اگر می‌پرسید، هر فصل از فصول برلین حال و هوای منحصر به فردی داره. چطور؟ توی این بخش فصل به فصل مزایای سفر برلین رو بررسی کردیم:

تابستان

وقتی از این‌کاره‌ها سراغ بهترین فصل سال برای سفر به برلین رو می‌گیرید، اون‌ها اغلب از نیمه‌ی اردیبهشت تا مهر رو برای سفر پیشنهاد می‌دن! دلیل هم دارد: از انتهای بهار تا ابتدای پاییز یک فرصت ایده‌آل برای گشت و گذار در فضاهای سبز و مکان‌های بیرونی است.  توی این فصله که می‌تونین یک لیوان دمنوش گرم دستتون بگیرین و توی باغ بریتز برلین قدم بزنین و یا برای پیک‌نیک به تیرگارتن برین و حالش رو ببرین.

 در فاصله‌ی زمانی اردیبهشت و مهر، همین‌طور، فستیوال‌ها و جشن‌های جذابی توی راهه که آدم نمی‌تونه به این راحتی‌ها ازشون بگذره. ما بخشی از این رویدادها رو این‌جا براتون آوردیم که توی برنامه‌تون بذارین:

جشن‌ها/رویدادها زمان برگزاری
مسابقات فرمول قهرمانی E ePRIX خرداد
جشن فرهنگ‌ها خرداد-تیر
روز موسیقی نیمه‌ی دوم خردادماه
هفته‌ی مُد تیرماه
ماراتن برلین شهریور

پاییز

پاییز که می‌شه، دمای برلین به شدت کاهش پیدا می‌کنه و هوا سردتر می‌شه اما رویدادهایی مثل جشن کریسمس و جشن سال نو در برلین اون‌قدر وسوسه‌انگیز هستند که با وجود سرما کلی مسافر رو تا برلین بکشونن. بیاین یک نگاهی به رویدادهای پاییزی برلین بندازیم:

جشن‌ها/رویدادها زمان برگزاری
جشن نور آبان‌ماه
جشن موسیقی جز برلین آبان-آذر
بازار کریسمس آذرماه
جشن سال نو در برلین دی‌ماه

زمستان

زمستون‌های برلین هوا خیلی سرده- انقدر سرد که دندون‌هاتون چیلیق چیلیق به هم می‌خورن و استخون‌هاتون شروع می‌کنن به لرزیدن. در نتیجه خیلی‌ها برلین رو از لیست گزینه‌هاشون برای سفر بیرون میارن. تقاضا برای سفر توی زمستون که پایین میاد، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنه- قیمت هواپیما، هتل و غیره. البته نمی‌شه تخصصی شدن رویدادهای این فصل رو در پایین اومدن استقبال مردم از سفر به برلین نادیده گرفت.

جشن‌ها/رویدادها زمان برگزاری
جشنواره‌ی بین‌المللی برلین بهمن‌ماه
جشنواره‌ی موسیقی مایرز اسفندماه

 اگر پی یک سفر مقرون به صرفه‌تر می‌گردین و با سرما سر سازگاری دارین، زمستون برلین بهتون خوش می‌گذره. 


بهترین غذای برلین چیه و کجا پیدا کنیم؟

۱ Curry Baude Gesundbrunnen $$ ۴۵ دقیقه

اگر به فست‌فود علاقه‌مندین می‌تونید به «کوری باود گسونبرونن» سر‌بزنید. فضای این رستوران کاملا شبیه به ذهنیت معمولا ما از یک فست‌فودیه. شما می‌تونید سفارش خودتون رو به صورت بیرون‌بر دریافت و یا در همونجا میل کنید. خوردن یک وعده غذا در این رستوران اگر به همراه سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه‌ی کوکاکولا باشه تجربه‌ی خوشمزه‌ایه!این اسنک‌بار که از سال ۱۹۸۹ و بعد از فروریختن دیوار برلین برپا شده یک فست‌فود سوسیس و کالباسی به سبک آلمانی رو به مشتریاش ارائه می‌ده. مهم‌ترین ویژگی این اسنک‌بار سس کچاپ مخصوصش هست که ظاهرا شبیه به یک راز خانوادگی برای صاحب اون می‌مونه. این رستوران کوچک در کنار خیابون قرار داره و چند میز در فضای باز برای مشتریانی که تمایل دارند همونجا سفارششون رو میل کنن، وجود داره!

منو رستوران Curry Baude

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ رستوران Curry Baude


شما عاشق غذاهای آسیایی هستید؟ تای پارک بزرگترین بازار آلمان برای غذاهای خیابانی اصیل تایلندیه و شما رو به علاقتون می‌رسونه! با رفتن به این بازار غذا فرصتی دارید که در برلین اروپایی به تایلند آسیایی سفر کنید! 

منو موجود در Thaipark

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ منطقه خوراکی Thaipark


این رستوران محبوب با فضا و منوی غذای خودش سعی کرده تا حال‌وهوای ژاپن رو داشته باشه. البته در کنار غذاهای ژاپنی ترکیباتی در نظر گرفته شده تا غذاهای موجود در منو به ذائقه‌ی مردم برلین و مشتری‌های بین‌المللی هم خوش بیاد. در خیابانی که این رستوران قرار داره چند رستوران معروف دیگه هم موجوده که از امتیاز کمتری برخوردارن اما کیفیت خوبی دارن. 

منو رستوران Jabe

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ رستوران Jabe


۴ Örnek Lahmacun Evi $$ ۴۵ دقیقه

یه رستوران ترکی کوچیک در برلین برای توریست‌های ایرانی گزینه‌ی خوبیه تا غذای سازگار با مزاج و علاقشون رو میل کنن. در فضای بیرونی این رستوران چند میز و صندلی هم قرار داده شده تا مشتری‌ها سفارش خودشون رو در کنار رستوران صرف کنن. غذاهای کبابی این رستوران برای طرفداران غذای گوشتی خیلی وسوسه‌انگیزه و حداقل امتحانش یکبار در سفر به برلین جالبه. 

منو رستوران Ornek

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ رستوران Ornek


برای خرید در برلین کجا بریم؟

۱ (Mall of Berlin)برلین مال  بهترین خرید: پوشاک ۴۵ دقیقه

اگر دنبال یه مرکز خرید مدرن می‌گردین حتما در برنامه‌ی سفر به برلین مال رو هم اضافه کنید. در این مرکز خرید بزرگ و مشهور برلین، تمام برندهای مشهور پوشاک و اکسسوری پیدا می‌شه. همچنین برلین مال کافه‌ها و رستوران‌های خوبی داره که می‌تونید اونجا رو برای رفع خستگی خرید انتخاب کنید! 

با مراجعه به سایت این مرکز خرید می‌تونید راهنمای نقشه یابی از طریق ماشین، وسایل نقلیه‌ی عمومی و یا پیاده رو دریافت کنید. ضمنا لیست تمام برندها و فروشگاه‌های فعال در برلین مال هم در سایت موجوده.

آدرس سایت Mall of Berlin

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ


۲ بیکینی برلین(Bikini Berlin) بهترین خرید: پوشاک و لوازم خانگی ۴۵ دقیقه

بیکینی برلین فقط یک مرکز خرید نیست! بلکه مجموعه‌ای مدرنه که جدا از محلی برای پیدا کردن تمام برندهای لوکس و روز دنیا، شامل باغ‌وحش،سالن نمایش، گالری، کافه‌ها و رستوران‌های جذابه. در بیکینی برلین فضایی برای کسب‌و‌کارهای نوپا هم در نظر گرفته شده تا محصولات خودشون رو عرضه کنن. بخشی از فضای باز این مرکز خرید طوری طراحی شده که شما می‌تونید نمای خوبی از شهر برلین رو هم تماشا کنید. اگر به معماری علاقه دارید این مرکز خرید نمونه‌ای از یک معماری متفاوته. 

آدرس سایت بکینی برلین

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ Bikini Berlin


۳ مرکز خرید الکسا(ALEXA Shopping Centre) بهترین خرید: پوشاک،لوازم ورزشی،لوازم آرایشی ۴۵ دقیقه

مرکز خرید الکسا علاوه‌بر مغازه‌های متعدد برندهای مشهور پوشاک، برای خرید لوازم ورزشی هم مناسبه. برندهای لوازم‌آرایشی از جمله «مک»، در این مرکز خرید وجود داره. رستوران و کافه‌‌ی الکسا هم محلی برای استراحت و رفع خستگی شماست! ظاهرا این مرکز خرید از فعالیت‌های دوستدار محیط‌زیست هم حمایت می‌کنه.

آدرس سایت: https://www.alexacentre.com/en/

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ Alexa Shopping Center


۴ مرکز خرید بلوار برلین(Boulevard Berlin) بهترین خرید: لوازم الکتریکی و برقی ۴۵ دقیقه

میشه در‌ مرکز خرید بلوار برلین برندهای پوشاک و لوازم آرایشی رو پیدا کرد اما مهم‌ترین ویژگی اون فروشگاه‌های لوازم الکتریکی و برقیه. در فضای داخلی این مرکز خرید خبری از فودکورت و کافه نیست اما در فضای خارجی اون کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود داره که می‌شه در فضای روباز نشست و قهوه خورد!

آدرس سایت: https://boulevard-berlin.klepierre.de

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ Boulevard Berlin


۵ ویلما مال(Wilmersdorfer Arcaden) بهترین خرید: پوشاک ۴۵ دقیقه

ویلما مال یک مرکز خرید مناسب برای خرید از برندهای معتبر پوشاک و اکسسوریه. لوازم خونگی هم در این مرکز خرید بزرگ پیدا می‌شه و پیشنهاد می‌کنیم یه سر به اچ‌اند‌ام هوم (H&M HOME) بزنید. شما در ویلما علاوه‌بر خرید می‌تونید از وای‌‌فای مجموعه هم استفاده کنید. این مرکز خرید دارای یک فودکورته که فضای مناسبی برای دوستداران غذاست!

آدرس: Wilmersdorfer Str. 46, 10627 Berlin, Germany

آدرس سایت

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ Wilma Mall

بهترین جا برای وقت گذروندن در برلین کجاست؟

۱ دروازه‌ی براندنبورگ  فرهنگ و تاریخ ۴۵ دقیقه

دروازه‌ی براندنبورگ اولین مرکز برلینه که هر توریست لازمه بهش سر بزنه! این دروازه‌ی تاریخی که بین سال‌های ۱۷۸۸ تا ۱۷۹۱ میلادی بنا شده علاوه‌بر اهمیت معماری به سبک نئوکلاسیک، راوی یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی آلمانه؛ جدایی آلمان شرقی و غربی!

همچنین ارابه چهار اسبه‌ی کوآدریگا مشهور که در بالای دروازه بنا شده نماد پیروزی ناپلئون بناپارته. با گذر زمان و رفت و آمد دولت‌ها و حکومت‌های مختلف در آلمان این دروازه همچنان پابرجا مونده تا روایتگر بخشی از هویت این سرزمین باشه. در سفر به برلین اگه به دیدن این دروازه رفتین با فاصله‌ی کمی، می‌تونید به محل دیوار برلین هم نگاهی بندازین.

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ براندنبورگ


۲ پناهگاه هیتلر تاریخ ۴۵ دقیقه

فورربونکر یا پناهگاه فورر آخرین مرکز فرماندهی آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم بود. این مکان برای اون دسته از افراد که به تاریخ علاقه‌مند هستن دیدنیه و رمز و رازهای جالبی از آخرین روزهای فرمانده‌ی حزب نازی رو فاش می‌کنه. پناهگاه هیتلر که زمانی قرار بود مخفیگاه امنی برای رهبر نازی‌ها باشه حالا برای بازدید عموم مردم قابل دسترسیه.

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ پناهگاه هیتلر


۳ باغ جانورشناسی برلین تفریحی ۴۵ دقیقه

باغ وحش برلین قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین باغ وحش آلمانه که در سال ۱۸۴۴ میلادی افتتاح شده. این باغ‌وحش با ۳۵ هکتار وسعت و ۱۳۸۰ گونه‌ی حیوانی یکی از جامع‌ترین مجموعه باغ‌وحش‌های جهان محسوب می‌شه که می‌تونید حیوانات مختلفی از سرتاسر جهان رو در یک مکان، از نزدیک تماشا کنید.

آدرس سایت: https://www.zoo-berlin.de/de

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ باغ جانورشناسی برلین


۴ باغ بریتز تفریحی ۴۵ دقیقه

باغ بریتز برلین که در سال ۱۹۸۵ رسما شروع به فعالیت کرده محلی برای تماشای گیاهان متنوع و معماریه. این فضای سبز علاوه‌بر اینکه یک مکان تفریحی محسوب می‌شه برای انجام فعالیت‌های ورزشی هم در نظر گرفته شده. طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ میلادی باغ بریتز در میون مردم از اهمیت و توجه زیادی برخوردار شده و سازندگانش قصد دارن که بریتز رو تا سال ۲۰۳۰ میلادی همچنان گسترش بدن. این باغ حیات وحش هم داره و می‌تونید گونه‌های مختلفی از حیوانات رو در اون ببینید.

سایت: https://www.britzergarten.de/en/

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ باغ بریتز


۵ خیابان فردریش تفریحی-خرید ۴۵ دقیقه

فردریش اشتراسه خیابون قدیمی برلینه که در جنگ جهانی دوم آسیب زیادی دید اما الان به مرکز فرهنگ و خرید از برندهای لوکس دنیا تبدیل شده. این خیابون در دهه‌ی ۹۰ میلادی و بعد از جنگ سرد و اتحاد آلمان شرقی و غربی بازسازی شده. بناهای قدیمی و تاریخی، برندهای معروف و گرون قیمت و نزدیکی به مکان‌های گردشگری از دلایلیه که حتما باید بهش سر زد. البته از سال ۲۰۲۱ تردد اتومبیل در این خیابون ممنوع شده و باید قدم زنان از جاذبه‌های اون لذت برد!

مسیریابی از طریق گوگل‌مپ خیابان فردریش


چک لیست سفر به برلین

اگر خواستیم برای گردش به یکی از فضاهای سبز و یا باغ‌وحش‌های برلین بریم، باید چی با خودمون ببریم. سوال خوبیه! ما برای جواب به این سوال، توی این بخش یک چیزی شبیه به چک لیست سفر براتون آماده کردیم که توش همه‌چی پیدا می‌شه- از دستکش تا چراغ قوه!

چتر برای هوای برلین همراه داشتن یه چتر کاملا ضروریه اما اگه خیس شدن زیر بارون رو شبیه فیلمای هالیوودی دوست دارید خیلی هم ضروری نیست!
بارانی داشتن بارونی برای خیس نشدن لباس‌های سفرتون در آب‌و هوای برلین هم لازمه!
کفش راحت کفش راحت برای سفری که قصد گشت و گذار دارید خیلی مهمه.
کیف پول آویز دار همراه داشتن مدارک شناسایی و پول در سفر مهمه اما طریقه‌ی نگه داری اون مهم‌تره! کیف‌پولی که بتونه امنیت بیشتری برای این مدارک شما به همراه بیاره بهترین انتخابه.
پاوربانک ضمانت دسترسی و ثبت لحظه‌های سفر با تلفن همراه شما وقتی که شارژش تموم نشه اتفاق میفته.
قرص معده تغییر آب و هوا و عادت غذایی با تغییر عملکرد مزاج همراهه. داشتن قرص معده برای این شرایط مفیده!
خوردنی در برلین و توی این‌جور فضاها چیزی که زیاده، خوردنی‌ئه اما اگر عادت غذایی خاصی دارین توصیه می‌کنیم چندتایی از خوراکی‌های مورد علاقه‌تون رو با خودتون ببرین. 

اطلاعات ضروری برلین

وبسایت توریستی برلین https://www.visitberlin.de/en
شماره نزدیک‌ترین سفارت ایران ۸۴۳۵۳۰ –  ۰۳۰
شماره پلیس ۱۱۰
شماره خدمات درمانی(فوریت پزشکی) ۱۱۲
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 128 views بار دسته بندی : راهنمای سفر تاريخ : 19 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها