بهنود گشت سفر از مرز آستارا باکو | چطور و چه زمانی؟ - بهنود گشت

سفر زمینی از مرز آستارا باکو تنها راه مسافرت به کشور آذربایجان نیست اما ماجراجویانه‌ترین شیوه‌ی آن است؛ فرقی نمی‌کند که چگونه این مسیر را طی می‌کنید، با اتوبوس‌های گردشگری، اتومبیل شخصی، تاکسی، قطار و یا ترکیبی از این‌ها. در هر صورت سفر زمینی باکو به واسطه‌ی هزینه‌ی مقرون به صرفه و جذابیت‌های توریستی یک انتخاب جسورانه و جذاب به شمار می‌رود. در ادامه با روش‌های سفر از مرز آستارا- باکو آشنا خواهید.  

چرا از مرز آستارا-باکو سفر کنیم؟

هواپیما رایج‌تر و سریع‌ترین وسیله برای سفر به باکو است. با وجود این هنوز که هنوز است بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از مرز آستارا باکو به صورت زمینی گذر کنند. آن‌ها معمولا برای سفر زمینی به باکو دلایل قانع‌کننده‌ای دارند. یکی این‌که این سفر فرصتی کم‌نظیر برای گشت و گذار در طبیعت بِکر مرز آستارا باکو به حساب می‌آید. از طرف دیگر سفر زمینی قیمت به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.  

جاذبه‌های طبیعی بِکر

از جمله جاهای دیدنی آستارا یکی طبیعت کم‌تر دست‌خورده و بِکری است که حول و حوش مرز آستارا باکو قرار دارد مثل قیزیل آغاج و پارک ملی شیروان.

در مسیر مرز آستارا باکو، وقتی از شهر لیمان گذشتید، به نشانه‌هایی از دشت‌های سرسبز و انبوه قیزیل آغاج برخواهید خورد. قیزیل آغاج در ۷۰ کیلومتری دریای خزر قرار دارد و به واسطه‌ی آب و هوای دلپذیرش خانه‌ی بسیاری از گونه‌های حیوانی است: ۲۵۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه ماهی و انواع گرگ‌ها و گربه‌های وحشی.

  • پارک ملی شیروان

یک پارک وحش دیگر، درست عین قیزیل آغاج! پارک شیروان، به بیانی دیگر، خانه‌ی گربه‌سان‌هاست؛ پر است از گونه‌های گوناگون و وحشی حیوانی که همه در این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته‌اند. در این پارک البته کمپ‌های مخصوصی برای مسافران در نظر گرفته شده است. به این ترتیب می‌توانید پارک ملی شیروان بروید و آن‌جا یک شب را صبح کنید.

سفر مقرون به صرفه

چقدر باید پول صرف کنیم که با یک تور به باکو برویم و یا اگر بخواهیم بدون تور و با هواپیما سفر کنیم چقدر باید بپردازیم و یا هزینه‌ی سفر زمینی از مرز آستارا باکو چقدر برایمان آب می‌خورد؟ ما آماری از سال ۱۴۰۰ داریم که نشان می‌دهد هزینه‌ی سفر زمینی از مرز آستارا باکو به طرز چشمگیری ارزان‌تر از هزینه‌ی خرید بلیط هواپیما باکو است؛ چه با تور و چه به صورت شخصی.

سفر زمینی از مرز آستارا باکو
سفر زمینی از مرز آستارا باکو با اتوبوس

هزینه‌ی سفر با تورهای زمینی باکو ( ۳ شب و ۴ روز گشت و گذار در پایتخت آذربایجان) در سال ۱۴۰۰ از ۲ میلیون تومان شروع می‌شد رو به بالا. همین‌طور هزینه‌ی سفر با تورهای هوایی ( ۳ شب و ۴ روز گشت و گذار در پایتخت آذربایجان)  در ارزان‌ترین شکل ممکن ۶ میلیون تومان تمام می‌شد. رقم دقیق تورهای باکو بستگی دارد به نوع و تاریخ پرواز و کیفیت هتلی که رزرو کرده‌اید.

  • پرواز به سمت باکو

ممکن است تصمیم بگیرید، قید تور را بزنید و با شخصا با هواپیما به سوی باکو بروید. در این صورت هزینه سفر به باکو در سال ۱۴۰۰ ارزان‌تر از تورهای هوایی بود و برای رزرو بلیط هواپیما باکو باید چیزی بیش از ۳ میلیون تومان پرداخت می‌کردید.  

  • سفر زمینی با اتوبوس و قطار

هزینه‌ی سفر زمینی به باکو با اتوبوس در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود اما برای سفر با قطار باید کمی بیش‌تر بین ۳ تا ۸ دلار است.   همان‌طور که می‌بینید سفر زمینی به هر شکل ( با تور و یا شخصی، با اتوبوس و یا قطار) از هزینه‌ی تور و یا سفر هوایی مقرون به صرفه‌تر است.

دیگر هزینه‌ها مربوط به دریافت ویزای آذربایجان می‌شود. در سال ۱۴۰۰ قیمت ویزای باکو، متناسب با انواع آن، از ۳۰ تا ۷۰ دلار بود.

چگونه به صورت زمینی از آستارا به باکو برویم؟

برای سفر زمینی از مرز آستارا باکو گزینه‌های بسیاری پیش روی گردشگران است؛ تقریبا همه‌ی وسایل نقلیه‌ی زمینی می‌توانند شما را از آستارا به آن‌سوی مرزهای ایران، باکو، ببرند. بستگی دارد شما کدامیک را برای سفر کردن انتخاب می‌کنید.

بسیاری ترجیح می‌دهند با اتومبیل شخصی سفر کنند! سفر با اتومبیل شخصی در نگاه اول بسیار راحت‌تر از دیگر انواع وسایل نقلیه به چشم می‌آید اما وقتی خوب سر حساب می‌شوید می‌بینید سفر خارجی با ماشین شخصی دردسرهای خودش را دارد.

برای آن‌که بخواهید مرز آستارا باکو را با اتومبیل شخصی بروید و از همان‌جا وارد خاک آذربایجان شوید مجبورید چیزهایی پیش از سفر یک‌سری مقدمات را فراهم کنید. مثلا گواهینامه‌ی بین‌المللی بگیرید، دفترچه مالکیت خودرو را حاضر داشته باشید، مجوز خروج از کشور برای اتومبیل ( همان کاپوتاژ) تهیه کنید، از بیمه ۱۰ روزه اتومبیل برای سفر مطمئن شوید و غیره. هر یک از این‌ها هم هم کم یا بیش هزینه‌هایی دارند.

اگر می‌خواستید گواهینامه بین‌المللی‌تان صادر شود باید در سال ۱۴۰۰، ۴۱۴ هزار تومان هزینه می‌کردید، گرفتن پلاک بین‌المللی ۴۲۵ هزار تومان هزینه داشت و از همه مهم‌تر هزینه بنزین در آذربایجان ۱٫۲۵ منات بود.

در سال ۱۴۰۰ اگر می‌خواستید با اتوبوس بروید، هم از تهران ماشین بود و هم از تبریز. توی اتوبوس می‌نشستید و مستقیما می‌رفتید باکو! آن‌موقع هزینه بلیط چه از تبریز و چه از تهران ۲۸۰ هزار تومان آب می‌خورد اما اگر راه را دو تکّه می‌کردید، یعنی با اتوبوس می‌رفتید آستارا و از آستارا بلیط اتوبوس باکو را می‌گرفتید، هزینه مقرون به صرفه‌تر تمام می‌شد.

از مرز که رد و وارد خاک آذربایجان شدید، می‌توانید یک تاکسی بگیرید و تا باکو تخت گاز بروید. هزینه این تاکسی‌ها در روزهای معمول سال ۱۴۰۰ ۳۰ تا ۴۵ منات و در ماه‌های پر بازدید(از ژوئن تا سپتامبر که از بهترین ماه‌های سال برای سفر به آذربایجان هستند)، بین ۵۰ تا ۸۰ منات بود.

آیا مرز آستارا باکو باز است؟

گذرگاه مرزی آستارا یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین نقاط اقتصادی ایران است. این گذرگاه با یک پل به موازات دو شهر، به همین نام، مرز میان ایران و آذربایجان را تعیین کرده است. در دوران کرونا این گذرگاه بسته بود و امروزه بسیاری هنوز می‌پرسند که آیا مرز آستارا باکو هنوز باز نشده است؟! جواب: چرا! با سبک‌تر شدن پاندمی امروز مرز ایران و آستارا باز و قابل عبور و مرور است.

تا پیش از این مسافران ناگزیر بودند که برای ورود به کشور آذربایجان تست پی‌سی‌آر بدهند اما امروز حتی همین محدودیت‌ها هم برداشته شده است و گردشگران بدون تست پی‌سی‌آر می‌توانند وارد خاک آذربایجان شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 168 views بار دسته بندی : راهنمای سفر تاريخ : 19 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها